Więcej świeżości w codzienności

Papryka to samo zdrowie. Wprowadź ją do codziennego menu

Papryka to istna bomba witamin i mikroelementów. Co ciekawe, jako jedno z nielicznych warzyw zachowuje swoje właściwości odżywcze pod wpływem obróbki termicznej. Jedz ją regularnie, a zapomnisz o zmęczeniu, bólach głowy, problemach z krążeniem i niską odpornością.

Czy wiesz, że…

Papryka szpiczasta ma podłużny kształt, delikatną skórkę i niewiele pestek, dzięki czemu jest idealna do faszerowania i grillowania. Charakteryzuje się wyjątkowo słodkim smakiem dzięki wyższej zawartości cukrów niż papryka zwykła.

Działanie lecznicze papryki było znane w medycynie Ameryki Środkowej i Południowej już prawie 6000 lat temu. Nasiona tego niezwykłego warzywa przywiózł do Europy hiszpański lekarz i towarzysz Krzysztofa Kolumba, Diego Alvaraez Chanca. Jednak to nie Hiszpanie przyczynili się do popularyzacji papryki w europejskiej kuchni. Narodem, który pokochał kolorowe strączki i uczynił z nich podstawę swoich dań, są Węgrzy. Co więcej, to właśnie z węgierskich papryk wyizolowano związek kwasu askorbinowego, czyli witaminę C. Węgierski naukowiec Albert Szent-Györgyi w 1937 r. otrzymał za to odkrycie Nagrodę Nobla.

Na rynku znajdziemy wiele odmian papryki, które różnią się między sobą kształtem, kolorem i smakiem, jednak bez względu na to, którą z nich wybierzemy, możemy być pewni, że trzymamy w ręku bardzo zdrowe warzywo, które skrywa w sobie całe bogactwo cennych witamin i związków mineralnych.

Witamina C – odporność organizmu

Aż trudno uwierzyć, że papryka w 100 g dostarcza aż 127,7 mg witaminy C, co pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę w 170 proc., przewyższając pod tym względem cytrynę! Kwas askorbinowy (czyli witamina C) od lat znany jest przede wszystkim z tego, że wspomaga odporność organizmu. Mało kto jednak wie, że jest skutecznym przeciwutleniaczem, który zapobiega procesom starzenia, poprawia pracę układu krążenia i działa przeciwnowotworowo.

Witamina K1 – nieoceniona w procesie krzepnięcia krwi

Witamina K1 (inaczej filochinon) jest jednym ze związków należących do witamin z grupy K, obficie występujących w produktach roślinnych. Najlepszym jej źródłem są przede wszystkim warzywa – brokuły, szpinak, jarmuż i zielona papryka. Po co nam witamina K1? Jest niezbędna w procesie krzepnięcia krwi i uczestniczy w metabolizmie tkanki kostnej, w syntezie białek kości. Odgrywa kluczową rolę w transporcie wapnia w ustroju i jego wiązania w kościach.

Potas – dba o prawidłową pracę serca, zapobiega migrenom

Potas, zaraz obok magnezu, sodu i wapnia, jest jednym z najważniejszych elektrolitów w naszym organizmie. Każdy z nich ma w sobie ładunek elektryczny i może przewodzić prąd. Rolą potasu jest utrzymanie napięcia elektrycznego w błonach komórkowych i przekazywanie impulsów. Ponadto potas odgrywa istotną rolę w procesie produkcji aminokwasów i białek. Jako elektrolit kontroluje też pracę mięśni, w tym mięśnia sercowego – to właśnie ten pierwiastek odpowiada za prawidłową pracę i rytm uderzeń serca. Warto wiedzieć, że papryka, to bardzo dobre źródło tego pierwiastka. Regularne spożywanie pokarmów bogatych w potas zapobiega gwałtownym skurczom mięśni, pomaga obniżyć ciśnienie krwi i łagodzi niepokój i stres.

Czy wiesz, że zmniejszenie stężenia potasu powoduje również spadek poziomu cukru we krwi? Niski poziom glukozy może powodować bóle głowy, osłabienie i pocenie się. Produkty bogate w potas, jak nasza papryka, doskonale radzą sobie z takimi objawami.

Papryka na świecie

Świeżoznawca radzi

W porównaniu z papryką zwykłą, słodko spiczaste papryki mają znacznie cieńszą skórkę, co ułatwia ich trawienie. Są szczególnie odpowiednie jako przekąska.

Witamina E – witamina młodości

Witamina E jest niezwykle silnym przeciwutleniaczem, który pomaga chronić komórki przed uszkodzeniem. Podobnie jak witamina K1, jest to również witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Nie bez powodu witamina E nazywana jest witaminą młodości. Jej zasadnicza rola to ochrona naszego organizmu przed wolnymi rodnikami i spowalnianie procesów starzenia się komórek w organizmie. Witamina E to naturalny kosmetyk dla zdrowej skóry – nawilża i natłuszcza naskórek, zapobiegając utracie wody i zapewniając odpowiednią jędrność i napięcie. Występuje w żółtej papryce, ale też w orzechach, oleju słonecznikowym, kiełkach, szpinaku, pomidorach i brokułach. Zbyt mała ilość witaminy E powoduje zmęczenie i pogorszone samopoczucie, wypadanie włosów, łamliwość paznokci, choroby skóry, anemię a nawet bezpłodność.

Witamina A – odpowiada za zdrowy wzrok i zapobiega nowotworom

Czerwona papryka to cenne źródło beta-karotenu, który w organizmie przekształcany jest w witaminę A. Ten związek jest niezbędny do prawidłowej pracy organizmu i dobrego samopoczucia, dlatego tak ważne jest, żeby regularnie spożywać produkty bogate w beta-karoten. Podobnie jak witamina K1 i witamina E, witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach. Co jej zawdzięczamy? Przede wszystkim zdrowy wzrok, odporność organizmu, zapobieganie powstawaniu komórek nowotworowych a także prawidłowy wzrost i rozwój dziecka w łonie matki. Niedobór tej witaminy powoduje obniżenie nastroju, problemy skórne i częstszą podatność na infekcje.

Do wyboru, do koloru

Papryka wyróżnia się na tle innych warzyw ciekawym wyglądem, żywymi kolorami i zróżnicowanym smakiem, w zależności od tego, na jaki gatunek się zdecydujemy. W polskich sklepach sieciowych znajdziemy wiele odmian papryki – od klasycznej, słodkiej aż po piekielnie pikantne, idealne do dań kuchni meksykańskiej. Czerwona papryka jest świetna do dań kuchni hiszpańskiej (takich jak np. Paella) ponieważ nadaje potrawom słodszy smak. Z kolei zielona charakteryzuje się gorzkim smakiem, dzięki czemu świetnie nadaje się jako dodatek do dań jednogarnkowych, skutecznie przełamując delikatny smak słodkich warzyw, jak pomidory czy czerwona papryka. Zielona odmiana to także popularny dodatek do pizzy. Żółta papryka jest uznawana za jedną z najsłodszych. Wyśmienicie nadaje się zarówno na samodzielną przekąskę, jak i do smażenia. Papryka pomarańczowa to idealny składnik sałatek. Jej słodycz doskonale przełamuje cierpki smak niektórych gatunków sałat i gorycz oliwy.

Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.