Więcej świeżości w codzienności

Bób – zielone ziarno młodości

Ta roślina strączkowa dostępna jest tylko przez kilka tygodni w roku, a jej pojawienie się na straganach zwiastuje początek lata. Odkryj niezwykłą historię bobu oraz jego cenne właściwości .

Wokół bobu narosło mnóstwo legend i nietypowych przesądów. W dawnych czasach roślina okryta była złą sławą, głównie ze względu na rzekome wywoływanie śpiączki. Dziś wiemy, że bób nie tylko jest nieszkodliwy, ale wręcz bardzo zdrowy i, co ważne, stanowi doskonałą alternatywę dla białka zwierzęcego. Nic dziwnego, że weganie i wegetarianie tak chętnie wykorzystują go w swojej kuchni.

Czy wiesz, że…

Prawidłowa botaniczna nazwa bobu to wyka bób. Roślina ta należy bowiem do rodzaju wyka. Regionalnie nazywana bywa także boberem.

Skąd pochodzi bób?

Ziarna bobu znane są już od starożytności, choć ich geneza nie jest do końca znana. Uważa się, że bób może wywodzić się z terenów Bliskiego Wchodu i Basenu Morza Śródziemnego – wskazują na to odkrycia archeologów. Najstarsze znaleziska pochodzą z okresu neolitu (ok. 10 tys. lat p.n.e.) z rejonów Mezopotamii oraz Syrii. Ziarna bobu znali również starożytni Rzymianie i Fenicjanie, a w Egipcie były one pokarmem prostego ludu. Kapłani nie mogli spożywać bobu, gdyż uważali go za pokarm nieczysty, przeznaczony na ofiarę dla zmarłych –zakaz jedzenia dotyczył w szczególności kapłanów Izydy.

W Grecji bób miał nawet swojego bożka – Kyamites był bohaterem starożytnej religii greckiej, czczonym lokalnie w Atenach. Według doniesień Plutarcha, jednego z największych pisarzy starożytnej Grecji, targ fasoli znajdował się w pobliżu sanktuarium. Dlatego właśnie zaczęto czcić Kyamitesa i składać mu ofiary z bobu, modląc się o lepsze plony. Roślinę składano również w ofierze zmarłym i urządzano stypy, na których była ona daniem głównym.

Od mitycznych legend, prosto na talerz

W średniowieczu bób stał się bardzo popularnym warzywem – także w północnej Europie. Początkowo kojarzył się z prostym jedzeniem niższych klas społecznych, podobnie jak za czasów faraońskich. Jadano go wtedy, gdy panował nieurodzaj innych roślin. Z biegiem lat bób zaczął być doceniany w wyższych sferach. Francuzi blanszowali go z cebulą i podawali ze śledziem, a także odrobiną szafranu. Podczas okresu głodu Król Francji Ludwik XV zjadał na srebrnym talerzu symboliczną porcję bobu, aby w ten sposób pokazać swą solidarność z głodującymi poddanymi.

Świeżoznawca radzi

Najczęściej kupujemy bób w szczelnym, plastikowym opakowaniu. Jeśli nie planujemy spożyć go tego samego dnia, najlepiej przełożyć nasiona do papierowej torby lub pojemnika z otworami i przechowywać w lodówce. Powinien tak wytrzymać ok. 3-4dni.

Dziś bób nie jest już kojarzony z prostą kuchnią i w kreatywny sposób łączymy go z różnymi potrawami. Możemy dodawać go do sałatek, zapiekanek, omletów, pierogów, a także tworzyć z niego pasty kanapkowe lub smażone placuszki. Bób da się też przygotować na parze, grillu lub w wersji prażonej. Najczęściej spożywamy go jednak bezpośrednio po ugotowaniu w lekko osolonej wodzie z dodatkiem kopru. Niektórzy jedzą go także z dodatkiem masła czosnkowego.

Wybierając bób, warto zwrócić uwagę na jego kolor. Najzdrowsze i najsmaczniejsze są nasiona, które są zielone, bez żółtych i brązowych przebarwień. Świeży bób znajdziemy na pewno na ryneczkach i w sklepach, takich jak Biedronka, gdzie warzywa mają nie tylko prawidłową barwę, ale i są dobrej jakości. Z uwagi na to, że bób dostępny jest tylko przez kilka tygodni w roku, warto wykorzystać ten czas do maksimum.

Właściwości zdrowotne bobu

Bób to nie tylko smaczna przekąska, ale także źródło zdrowia i młodości. Zawiera bardzo dużo wapnia, a także kwasu foliowego, fosforu, żelaza i magnezu oraz witamin: B1, B2, C i beta-karotenu. Bardzo korzystnie wpływa na zęby, skórę i kości. Polecany jest zwłaszcza dla dzieci o zbyt niskim wzroście oraz osobom o niedostatecznie rozbudowanej masie mięśniowej. Regularne spożywanie bobu, ze względu na zawarte w nim białko pełniące funkcje budulcowe, powoduje wzmocnienie kości, wzrost siły, masy mięśniowej oraz szybszą regenerację uszkodzonych komórek.Ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego, warto, aby do diety włączyły go (obok suplementacji) kobiety planujące ciąże i kobiety w ciąży. Kwas foliowy uczestniczy w procesie krwiotwórczym i zmniejsza ryzyko występowania wad cewy nerwowej u płodu.

Czy wiesz, że…

Bób ma jedną odmianę – bobik, która charakteryzuje się mniejszymi, niemal kulistymi nasionami o czerwonym lub brunatnym kolorze. Ta odmiana uprawiana jest na paszę.

Oprócz tego bób to doskonały zamiennik mięsa i zawartego w nim białka pochodzenia zwierzęcego – w 100 g ugotowanego bobu jest prawie 8 g białka. Dzięki temu świetnie nadaje się dla wegetarian i może być stosowany w diecie wysokobiałkowej. Warzywo pomaga również w pozbyciu się niezdrowych nawyków żywieniowych. Jeśli mamy w zwyczaju sięgać po chipsy i tym podobne przekąski, zamiast nich wybierajmy bób. Lekko osolone ziarna smakują obłędnie, a ich jedzenie wprost uzależnia!

Tekst zweryfikowany przez Madalenę Hajkiewicz, dietetyczkę, psychodietetyczkę i autorkę bloga Wiem co jem (wiem-co-jem.pl/).

Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.